اسپیکر Kenwood
کمپانی کنوود یک برند فعال در حوزه تجهیزات و لوازم الکترونیکی ژاپنی است که مقر اصلی آن در شهر توکیو و در منطقه هاچی اوجی واقع شده است. انواع رادیو، تلویزیون، کولر، دستگاههای های فای، لوازم خانگی و تجهیزات صوتی خودروها از جمله محصولات این برند هستند که عمده شهرت آن به دلیل محصولات صوتی تولیدی توسط این برند است که طرفداران زیادی دارد.
این برند که در سال 1947 توسط کنث وود در گاراژی در جنوب شهر لندن شروع به کار کرد خیلی زود توانست به واسطه بکارگیری ابداعات منحصر به فرد و فناوریهای روز در طراحی و تولید محصولات خود به یکی از برندهای مطرح و شناخته شده در جهان در زمینه تولید لوازم خانگی و تجهیزات صوتی و تصویری خودروها تبدیل شود. این برند در سال 2008 میلادی با برندی JVC از برندهای مطرح در حوزه تجهیزات صوتی و تصویری خودرو از ژاپن ادغام شد و به کمپانی JVC Kenwood Corporation تغییر نام داد. انواع دستگاههای پخش اتوموبیل، اسپیکرهای قدرتمند، ساب ووفر، آمپلی فایر و … از محصولات این برند در زمینه تجهیزات صوتی و تصویری خودرو محسوب میشود که به دلیل کیفیت بالا و کارایی و عملکرد بسیار خوب، طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند.
اسپیکر چیست؟
یکی از محصولات صوتی و تصویری خودرو که توسط برند کنوود طراحی و تولید میشود و جزو بهترین محصولات این برند هستند، اسپیکرهای خودرو هستند. اما شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که اسپیکر چیست و چگونه و طی چه فرایندی صدا را تولید و پخش میکند؟ در پاسخ باید گفت که اسپیکر به عنوان یک مبدل الکتروآکوستیک عمل میکند که میتوان انرژی الکترومغناطیسی را به انرژی آکوستیک یا صوت تبدیل کتد. اسپیکرها، سیگنالهایی را به صورت یک جریان الکتریکی متناوب از تقویتکنندههای صوتی دریافت میکنند. پس از دریافت این سیگنالها، در مرحله اول انرژی الکترومغناطیسی این سیگنالها را به انرژی مکانیکی تبدیل میکنند. انرژی مکانیکی تولید شده به صورت لرزش، مولکولهای هوای اطراف اسپیکر را به حرکت در میآورد که نتیجه آن تبدیل شدن انرژی مکانیکی به انرژی آکوستیک است که منجر به تولید صدا میشود.
اسپیکرها دو نوع دارند که در دو دسته اسپیکرهای کامپوننت و کواکسیال قرار میگیرند. هر کدام از این انواع اسپیکر ساختار و عملکرد متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. در اسپیکرهای کامپوننت نحوه طراحی به این صورت است که اجزای اسپیکر مانند ووفر، میدرنج و توییتر به صورت جداگانه طراحی شدهاند و این اسپیکرها در حالت عادی به دو ووفر، دو توییتر و دو میدرنج مجهز هستند. اما اسپیکرهای کواکسیال درست در نقطه مقابل قرار دارند زیرا این اجزا، یعنی ووفر، توییتر و میدرنج در این اسپیکرها به صورت یکپارچه و در یک محموعه در کنار هم طراحی شدهاند. در واقع در زمان خرید اسپیکرهای کواکسیال شما با یک مجموعه متشکل از همه اجزا روبرو هستید و خبری از قطعات مختلف نخواهد بود. یکی از مزیتهایی که باعث شده است اسپیکرهای کواکسیال محبوبیت بیشتری نسبت به مدل کامپیوننت داشته باشند، نصب و راهانداری ساده و راحت آنها درون خودرو است.
انواع اسپیکر
اسپیکرهای خودرو چه از نوع کامپوننت باشند چه از نوع کواکسیال از نظر طراحی در دو دسته اسپیکرهای بیضی و اسپیکرهای دایرهای قرار میگیرند. بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که اسپیکرهای بیضی از نظر عملکرد و کارایی در شرایط بهتری نسبت به اسپیکرهای دایرهای قرار دارند. همین امر باعث شده است که این نوع اسپیکرها از محبوبیت بیشتر و تقاضای بالاتری در بازار برخوردار باشند. اسپیکرهای بیضی دو نوع دارند که یک نوع از آنها قابلیت اتصال و پشتیبانی از آمپلی فایر را دارند و نوع دیگر از این قابلیت بیبهره هستند. برخی از مدلهای این اسپیکر که معمولا اسپیکرهای با توان خروجی 200 وات یا کمتر هستند، عملکرد قابل قبولی در تقویت و تولید صدا دارند و نیازی به نصب و راهاندازی آمپلی فایر نیز ندارند.
نوع دوم اسپیکرها نیز اسپیکرهای دایرهای هستند که بر خلاف باور عموم برخی از مدلهای آنها از توان و عملکرد مشابهی و حتی بالاتری نسبت به اسپیکرهای بیضی همرده برخوردار هستند. یکی از ویژگیهای اصلی اسپیکرهای دایرهای طراحی آنها با ابعاد و اندازه کوچکتر است که باعث میشود بتوان از این اسپیکرها برای نصب در قسمتهایی از خودرو که برای این کار در نظر گرفته شده است و جایگزینی با اسپیکرهای فابریک استفاده کرد.
کلام آخر
کمپانی کنوود در طول دهههای فعالیت خود در عرضه طراحی و تولید لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی مانند تجهیزات صوتی و تصویری اتوموبیل، این اصل را سرلوحه قرار داده است که برای تولید محصولات با کیفیت و با کارایی و عملکرد بسیار خوب باید از ابداعات و ایدههای جدید استفاده کرده و تلاش کند تا جدیدترین فناوریهای دنیا را در طراحی محصولات خود دخیل کند. همین امر باعث شده است این برند بتواند محصولاتی با کیفیت و مبتنی بر استانداردهای روز دنیا را تولید و عرضه کند و از این طریق بتواند طرفداران زیادی را از سراسر دنیا به سمت محصولات مختلف خود جذب کند.